Får jag lägga ut sång på TikTok?

Hej! En kille skickade en ljudinspelning till mig på Instagram där han sjöng och ville bjuda ut mig på dejt, jag tyckte detta var väldigt kul och la ut klippet på tiktok (såklart utan hans namn och bild) bara röst. Är det olagligt och något jag kan bli åtalad för?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Det finns få regler i svensk rätt som förbjuder olika ljudupptagningar. Det finns ett förbud mot att olovligen uppta ljud från andra (4 kap. 9 a § BrB). Här är det dock inte fråga om någon sådan avlyssning.

Det finns inga andra regler som rättsligt hindrar dig från att lägga ut den här personens sång på tiktok.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare