FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/01/2020

Får jag kontakta pressen om min tidigare arbetsgivare?

Hej, jag arbetar idag inom ett välkänt företag och har nyss blivit uppsagd från min position helt utan förvarning. Jag är trött på att företaget kommer undan med diverse olagliga saker och utnyttjande av ungdomar och vill därför kontakta tidningen och ge en intervju på hur saker och ting går till. Jag undrar om jag riskerar stämning av något slag eller om jag gör något olagligt. Jag hade inte tänkt ange namn men ändå specificera personernas arbets positioner vilket kommer leda till att de som vet vem som jobbar inom företaget kommer ju kunna klura ut vem det handlar om. Bör jag vara anonym?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Förtal
Att gå ut med saker för att skada någons anseende kan utgöra förtal enligt 5:1 § Brottsbalken. Denna bestämmelse förutsätter ett förhållande mellan två fysiska personer, vilket innebär att en person inte kan dömas för förtal om denne klandrar ett företag.

Förtal mot företag
Det finns ingen svensk lag om "förtal mot företag" av fysiska personer. Du har rätt att fritt yttra dig enligt yttrandefrihetsgrundlagen, men denna rätt kan i vissa situationer stå i konflikt med anställningskontraktet. Eftersom du inte längre är anställd behöver du oroa dig för arbetsrättsliga konsekvenser, förutsatt att inget annat är avtalat i ditt tidigare anställningskontrakt. När det kommer till pressen är du mer eller mindre helt fri till att säga vad du vill. Ansvaret för vad som publiceras ligger hos tidningen och de ansvarar för sanningshalten i vad som publiceras.

Slutsats
Jag ser inga hinder för dig att kontakta pressen då du inte har några skyldigheter gentemot din tidigare arbetsgivare. Det du går ut med bör självklart vara sant, men i slutändan är det tidningen som ansvarar för vad som publiceras.

Jag känner inte till din tidigare arbetssituation men jag skulle rekommendera dig att läsa vidare om "Lex Sarah" om du arbetat inom vård och omsorg.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare