FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/01/2019

Får jag hindra min vuxna dotter att åka utomlands?

Min dotter har fyllt 18 år i september 2018. Hon har känt en kille från Rumänien ; han är farligt och gör illegala saker... har jag rätt eller makt att stopa henne att åka ditt? Får jag nått hjälp av staten? Är rädd att det kan hända nåt till henne dessutom att han slog henne förut.( hon vart i Rumänien förut) Tack!

Mvh Magdalena Nour

mavi_nour@hotmail.com

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det din fråga berör behandlas i Föräldrabalken (1949:381) (FB). Ett barn är att anses som omyndigt fram tills det fyller 18 år, se 9:1 FB. Vidare är även du som förälder till din dotter vårdnadshavare till henne, denna roll upphör dock då hon fyllde 18, se 6:2 FB. Att din dotter är 18 år innebär att hon är att betraktas som vuxen i lagens ögon, detta medför att hon numer har en egen s.k. rättshandlingsförmåga, vilket generellt betyder att hon kan råda över sig själv. Detta innebär att det inte finns något lagstöd för dig att hindra att din dotter åker utomlands.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar, Josef

Josef Lindström HabtaRådgivare