Får jag föräldrapenning om mitt barn är familjehemsplacerat?

Får jag fortfarande föräldrapenning om mitt barn är familjehemsplacerat? Är en SOL placering

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrapenning betalas ut med syftet att föräldrar ska kunna vara hemma med sina barn i stället för att arbeta, söka arbete eller studera. Om ditt barn är familjehemsplacerat uppfyller du inte kravet på att vara hemma och ta hand om ditt barn. Därmed bör du inte heller få föräldrapenning. Jag rekommenderar dig att kontakta Försäkringskassan vid ytterligare frågor om föräldrapenning.

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare