FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/12/2019

Får jag beställa medicin från utlandet?

Hej. Jag undrar om detta är lagligt, får jag beställa receptbelagd medicin från utländska hemsidor där en utländsk läkare skriver ut receptet? Jag har hört att man får göra det om medicinen inte överstiger 3 månaders bruk, är det sant?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns information på Tullverkets hemsida, om hur du får beställa medicin från utlandet.

Enligt Tullverket är det olagligt att köpa läkemedel från ett annat land som inte tillhör det Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES), oavsett vad det är för läkemedel. Däremot kan du beställa läkemedel från ett annat land inom EES om läkemedlet

1. är för ditt personliga bruk,

2. godkänt i det andra EES-landet och har införskaffats på ett apotek eller motsvarande i det landet,

3. godkänt och receptfritt i Sverige eller, i fråga om receptbelagda läkemedel, har förskrivits av en behörig föreskrivare inom EES.

Varje sådan försändelse får innehålla en mängd som motsvarar högst ett års förbrukning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare