FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/01/2021

Får jag begravas tillsammans med mitt husdjur?

Hej, jag ordnar med eget testamente och framtidsfullmakt. Det tänder många övriga tankar. Vill därför fråga om det är tillåtet att ta med egna redan kremerade djur när jag själv ska begravas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om begravning finns i begravningslagen.

Du får inte begravas tillsammans med ditt husdjur

Det framgår inte av begravningslagen om djur får begravas tillsammans med människor.

Av ett beslut från Länsstyrelsen i Västmanland som tolkar begravningslagen framgår dock att djur inte är får begravas på begravningsplatser som är avsedda för människor. Beslutet är vägledande för tolkning av begravningslagen gällande beslut även för andra delar av Sverige. Det innebär att djur, även de som redan kremerats, inte får ligga i samma grav som en människa.

Det är därför inte möjligt att begravas tillsammans med sitt husdjur.

En annan möjlighet – strö ut askan?

Något ni istället skulle kunna göra är om någon närstående till dig strör ut din och djurets aska på samma plats. För att strö ut aska av en avliden person på annan plats än en begravningsplats, måste ni söka tillstånd från Länsstyrelsen. Tillståndet kan inte sökas på förhand, utan ska sökas efter du gått bort. Tillståndet ska sökas av den person som ansvarar för din gravsättning, det kan till exempel vara en anhörig eller ett ombud.

Om du önskar att din aska sprids tillsammans med ditt husdjur, råder jag dig berätta detta för dina närstående. Ett alternativ kan också vara att skriva ned din önskan i ett dokument som du förvarar tillsammans med eventuellt testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om mitt svar väckte ytterligare frågor, är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare