FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/09/2021

Får jag arbeta mer än 40 timmar per vecka om jag har två arbeten?

Hej.

En anställd har ett vikariat på 70% inom omsorg och jobbar dessutom som intermittent anställd för skola. Får denne jobba mer än 40 timmar per vecka sammanlagt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utgå från att det är två olika arbetsgivare som de olika anställningarna är hos eftersom du skriver att det ena arbetet är inom omsorgen och det andra på en skola.

När det kommer till arbetstid så är det arbetstidslagen som är relevant för din fråga.

Förbud mot en ordinarie arbetstid på över 40 timmar i veckan hos en arbetsgivare

I lagen finns det ett förbud på en ordinarie arbetstid på över 40 timmar i veckan (5 § arbetstidslagen). Detta gäller dock för det arbete som utförs hos en och samma arbetsgivare (1 § arbetstidslagen).

Detta innebär att om en anställd har flera anställningar hos olika arbetsgivare så ska arbetstiden inte läggas ihop utan bedömas var för sig. En anställd kan alltså arbeta 40 timmar i veckan på det ena arbetet och sedan arbeta exempelvis 20 timmar i veckan på ett annat arbete förutsatt att det är olika arbetsgivare.

Det är alltså okej att arbeta 70 % inom omsorgen och dessutom arbeta som intermittent anställd på en skola även om den sammanlagda ordinarie arbetstiden per vecka blir över 40 timmar.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Caroline ArvaeusRådgivare