Får jag arbeta de dagar jag inte tar ut föräldrapenning när jag är föräldraledig?

Hej

Jag är mammaledig tom mars 2019. Min ansökan för föräldrapenning gäller måndag-fredag. Får man jobba lördag och söndag? På samma företag förstås!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du tar ut föräldrapenning måndag-fredag och vill arbeta lö-sö på det företag där du redan är anställd så hittar jag inget i lagen som bör hindra dig ifrån att kunna göra det. För att vara helt hundra på vad som gäller i just ditt ärende skulle jag däremot starkt rekommendera dig att kontakta försäkringskassan för att fråga dem vad som gäller i just ditt ärende, så att inga missförstånd uppstår.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare