FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/07/2018

Får jag adoptera min sambos barn?

Hej. Jag är sambo med en kvinna som har ett barn som är 11.

Barnet har ingen riktig biologisk far o hon frågar mej om jag inte kan blihennes pappa på papper.

Kan jag det ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring adoption finns i 4 kap föräldrabalken (FB). Där ställs bland annat kraven att man minst måste vara 25 år gammal, 1 § FB. Vidare så krävs det att man är gifta för att få adoptera ett barn, 4 § FB. Det innebär att det inte räcker att ni är sambos utan ni måste vara gifta för att du ska kunna adoptera barnet.

Huvudregeln är även att de biologiska föräldrarna ska ge dig till samtycke till att adoptera barnet, 5a § FB. Dock föreligger undantag från detta om den biologiske föräldern:

- Har en allvarlig psykiskt störning,

- Om biologiska föräldern inte har en del av vårdnaden, eller

- Om biologiska föräldern befinner sig på okänd ort, exempelvis utomlands.

Eftersom barnet snart är 12 år så ska jag även upplysa om att efter barnet fyllt 12 år så krävs det även att barnet samtycket till adoptionen vilket barnet verkar göra redan, 5 § FB.

Sammantaget så krävs det att du och din sambo gifter sig för att du ska kunna adoptera barnet. Av den lilla fakta du gett mig så har jag ändå gjort bedömningen att ni kanske inte vet vart den biologiska pappan finns och då krävs således inget samtycke från honom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare