FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/05/2018

Får inte tag på hantverkarfirman

Hej! Vi byggde om och till vårt sommarhus 2010. Bl.a. nytt tak. Nu läcker taket. Problemet är att vi inte får tag i hantverkaren som borde åtgärda det. Han finns kvar som företagare men vägrar svara oss. I över 1 månad har vi ringt, mailat och messat utan resultat. Vad gör vi när han vägrar svara?

Mvh.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När omständigheterna är sådana att Du inte får tag på hantverkaren så finns det dessvärre inte så mycket mer att göra än att väga mellan dessa två alternativ: antingen väljer Du att reparera taket genom en annan firma eller ifall du misstänker att Du drabbats av ett fuskbygge anmäla detta till tingsrätten och begära ersättning för det felbyggda taket. Om du väljer att stämma firman så kommer tingsrätten försöka få tag på firman genom olika former av delgivning. Detta låter enkelt i teorin men detta kan ta tid och kosta en slant. Det som skulle vara ännu tråkigt är ifall firman har det dåligt ekonomiskt och väljer att försättas i konkurs. Om det är så att firman sätts i konkurs så kommer du inte i praktiken få ut några pengar även om tingsrätten skulle finna att du drabbats av ett fuskbygge och har rätt till ersättning. Mitt tips till dig är att väga mellan dessa alternativ och se vad som känns mest värt.

Hoppas detta svar var till någon hjälp och du är välkommen att ställa mer frågor.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare