FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/04/2018

Får Gunilla säga upp Joel på det sätt som hon vill? Vilken blir den rättsliga följden av den uppkomna situationen?

Har en case i skolan och jag undrar ifall ni skulle kunna besvara lite av frågorna som ställs i denna case, vill gärna få båda 2 perspektiv på det hela, tack i förhand

Gunilla äger och driver en byggfirma. Från 15 Juni till 15 Augusti ger hon Joel i uppdrag att måla vertygsskjul som står på firmans olika byggplatser. Joel läser juridik på universitetet och är glad att han har hittat försörjning under en del av året då han inte är berättigad till studiemedel. Gunilla ger honom färg och penslar och noggranna instruktioner hur hon vill ha arbetet utfört. Hon tillägger att hon för säkerhetsskull kommer att inspektera varje dag hur arbetet går.

En fredag mot slutet av Juni får Joel plötsligt beskedet av Gunilla att han inte får fortsätta från och med nästföljande vecka. Gunilla ska istället låta sin brorson Ronny måla skjulen, Joel blir uppröd och svarar att Gunilla inte kan göra så, åtminstone inte utan förvarning. "Varför inte!" svarar hon, och påpekar dessutom att de inte har något skriftligt avtal.

Vad gäller för båda två? Får Gunilla säga upp Joel på det sätt som hon vill? Vilken blir den rättsliga följden av den uppkomna situationen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar!

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig eftersom vi på Lawline inte besvarar skolfrågor - jag kan dock rekommendera dig att läsa detta.

Jag hoppas det löser sig med ditt case!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare