FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/03/2018

Får fakturor efter att jag besökt min dotter som är inneboende

Jag har varit och hälsat på min dotter (1 natt) som var då en hyresgäst hos en par i Uppsala. 6 månader senare skickade paret en osannolikt faktura med 900kr och 2 helt andra dagar för hyra på mitt namn som jag tillbakavisade pga att det inte fanns nån kontrakt mellan oss.

Sen dess håller de på skicka arga brev och nya fakturor dagligen med massa lögner. Hur ska jag bemöta det? Jag känner mig ofredat.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns något som kallas negativ avtalsbindning. Begreppet innebär att någon sänder ut fakturor eller varor som mottagaren inte beställt, det vill säga utan att parterna kommit överens och avtalat om detta. Detta är inte tillåtet enligt svensk rätt eftersom man enligt huvudregeln måste avge en accept för att ett avtal ska gälla. Negativ avtalsbindning kan i undantagsfall vara tillåtet, då man till exempel prenumererar på en tidning och förlaget skickar ut ett förnyelseavtal om prenumerationen. Väljer man att då att inte avsäga sig fortsatt prenumeration kan man bli bunden, men det gäller alltså en förnyelse avsamma avtal.

Detta undantag gäller emellertid inte i detta fall. Du har besökt din dotter. Av frågan framgår inte att du och hyresvärdarna kommit överens om någon hyra. Det framgår heller inte att de uppmanat dig att avlägsna dig från lägenheten, varför du inte haft anledning att anta att du skulle betala någon hyra. Personerna ifråga har inte rätt att kräva dig på pengar. Du får bestrida fakturan. Möjligen kommer de ta ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten eller domstol, men det kommer åligga hyresvärdarna att bevisa att ni ingått avtal. Du behöver alltså inte vara orolig för att behöva betala något.

De kan även ha gjort sig skyldiga till ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken), något du kan polisanmäla.

Jag rekommenderar att du först vänder dig till hyresvärdarna och framför att negativ avtalsbindning inte är acceptabelt enligt svensk rätt.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare