Får ett privat parkeringsbolag ta ut p-böter som överstiger kommunens taxa?

Hej,

Får ett privat parkeringsbolag som övervakar ett upplåtet område ta ut p-böter som överstiger kommunens taxa för desamma? Eller måste de följa kommunens tariff?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om ett privat parkeringsbolag kan ta ut valfri summa på parkeringsavgift eller om de måste följa kommunens taxa. När du skriver att ett privat parkeringsbolag övervakar ett upplåtet område, tolkar jag det som att markägaren för detta område har anlitat detta parkeringsbolag för att övervaka parkeringen och utfärda p-böterna.

Jag kommer redogöra för vad som gäller och i slutet sammanfatta mitt svar.

Den tillämpliga lagen i din situation är lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKOP) då det handlar om parkeringsböter vid olovlig parkeringprivat mark. I lagen benämns p-böter som kontrollavgift.

Lagen säger att en markägare som låter andra använda ett område av sin mark för parkering eller förbjuder parkering på detta område, har rätt att ta ut en kontrollavgift om ett fordon har parkerats inom området i strid mot de regler som markägaren har beslutat. Men endast under de förutsättningarna som anges i lagen (1 § LKOP).

En förutsättning enligt lagen är att kontrollavgiften inte får överstiga den avgift som kommunen har bestämt i enlighet med lagen om felparkeringsavgift (4 § LKOP).

Sammanfattning

Det korta svaret på din fråga är att nej, parkeringsbolaget kan inte ta ut p-böter som överstiger kommunens taxa.

Med förutsättning att det privata parkeringsbolaget är anlitat av markägaren för att övervaka parkeringen på markägarens privata mark, så får parkeringsbolaget inte ta ut p-böter som överstiger den avgift som har bestämts inom kommunen.

Hoppas jag har tolkat din fråga rätt och att du har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare