Får ett företag begära betalt av en konsument efter 3,5 år?

En företagare har efter ca 3,5 års tid återkommit till mig och påstått att sin revisor har funnit att en betalning saknas från mig från en faktura som är utfärdad den 2015-01-08. Min bank tillåter mig dock endast att gå tillbaka 2 år för att se mina utbetalningar vilket gör att jag inte har någon möjlighet att verifiera huruvida betalningen utfärdats eller ej. Företagaren menar också på att det är ok ifall ingen betalning har gjorts och att det endast är för mig att betala beloppet i fråga med en anmärkning i kommentaren.

Får en företagare göra sådana här anspråk på betalningen efter så lång tid?

Jag har läst att preskriptionstiden för en kundfordran är 3 år men i detta fallet kan jag varken verfiera om en kundfordran har gjorts eller om betalning är utfärdad till mottagaren.

Vad gäller vid ärenden av denna sort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt

Du skriver i din fråga att du läst att preskriptionstiden för en kundfordran är tre år, varför jag i mitt svar kommer att utgå från att du handlat i egenskap av konsument. För det fall att du inte skulle uppfylla kriterierna för att vara konsument kan en preskriptionstid om tio år aktualiseras. Jag utgår även från att det inte tvistas om du blivit påmind om fakturan under de 3,5 åren som du beskriver.

Vad innebär preskription?

Reglerna om preskription finns i preskriptionslagen. Preskription innebär att den som har rätt till betalning, borgenären (den du benämner som "företagaren"), förlorar sin rätt att få skulden betald. En skuld kan preskriberas efter en viss tid, dels om du inte erkänt skulden, dels om borgenären inte avbrutit preskriptionstiden (s.k. preskriptionsavbrott).

För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år. För en treårig preskriptionstid krävs att det gäller en vara, tjänst eller annan nyttighet som företagaren i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit dig som konsument för huvudsakligen enskilt bruk (2 § Preskriptionslagen). Exempel på sådana tjänster är t.ex. en privat telefonräkning eller en postorderskuld.

Preskriptionen avbryts genom att:

Du betalar på skulden eller på annat sätt erkänner den,Du får ett skriftligt krav om skulden från borgenären, ellerBorgenären väcker talan mot dig vid t.ex. domstol eller hos Kronofogdemyndigheten

Att preskriptionen avbryts innebär att en ny preskriptionstid börjar gälla från dagen för avbrottet (5 § Preskriptionslagen). Om du t.ex. beställer en vara och företaget efter två år sänder dig en faktura börjar en ny tid om tre år att löpa.

Du behöver inte betala om preskriptionsavbrott inte skett

I ditt fall har det gått 3,5 år sedan fakturan utfärdades. Om du inte under denna tid har erkänt skulden genom att betala något på den, eller att företagaren har skickat fakturan eller krav om den, är skulden preskriberad. Har det däremot skett ett preskriptionsavbrott inom tiden har en ny preskriptionstid börjat löpa och du kan vara betalningsskyldig. Det är företagaren som har bevisbördan för att preskriptionsavbrott har skett genom att den sänt dig en faktura eller krav.

Företagaren får göra anspråk på betalningen trots att skulden är preskriberad

Att skulden är preskriberad innebär att företagaren förlorat den juridiska möjligheten att kräva in betalningen. Företagaren kan inte vinna framgång mot dig vid stämning hos domstol eller begära in betalningen med hjälp av Kronofogdemyndigheten. Däremot får företagaren begära betalt precis så som skett. Det innebär att företagaren kan begära betalt, men att du inte är skyldig att betala. Att skulden är preskriberad innebär inte att skulden är utraderad, bara att betalningsskyldigheten upphört. Detta medför att om du trots att skulden är preskriberad betalar, inte kan vända dig mot företagaren i efterhand och kräva pengarna åter för att du betalt efter att skulden preskriberats.

Sammanfattningsvis finns det mycket som talar för att skulden är preskriberad. Har du inte erkänt skulden sedan dess utfärdande den 8 januari 2015 och företagaren heller inte sänt dig fakturan eller krav om den de senaste tre åren är du heller inte betalningsskyldig. Du bör kontakta företagaren och förklara att du anser att skulden är preskriberad på dessa grunder. Kan vederbörande inte visa att preskriptionsavbrott skett behöver du inte betala.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare