FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/09/2021

Får ett familjehem ändra namn på barnet som inte är deras?

Hej får ett familjehem ändra namn på barnet som inte är deras

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

lag (2016:1013) om personnamn står i 11 §: Ett barn som för stadigvarande vård och fostran i ett enskilt hem har tagits emot av någon annan än barnets föräldrar, får byta sitt efternamn till1. ett efternamn som familjehemsföräldern eller någon av familjehemsföräldrarna bär,

2. ett dubbelt efternamn enligt 20 § andra stycket som är bildat av efternamn som familjehemsföräldrarna bär,

eller 3. ett dubbelt efternamn enligt 20 § andra stycket som är bildat av det efternamn som barnet bär och ett efternamn som en familjehemsförälder bär. Skatteverket beslutar. Överklagande kan ske till allmän förvaltningsdomstol, 42 §.

Sammanfattningsvis får familjehem ändra barnets namn så länge familjehemmet uppfyller en av de ovan nämnda punkter.

Hoppas att du fick svar på din fråga,

MVH

Gabriella ZakoRådgivare