Får en privatperson kräva mig på pengar?

Hej. Jag har ett problem med att en privat person kräver mig på pengar. Och jag vet inte om han har rättslig rätt att kräva mig på det. Det är därför jag nu vänder mig till er, så jag vet vad jag har rätt till.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du skriver att en privatperson kräver dig på pengar, och undrar om personen har rätt att göra det.

Du ger inte så mycket information gällande omständigheterna. En viktig princip inom juridiken är att avtal ska hållas. Om personen t.ex. har lånat ut pengar till dig och du inte har betalat tillbaka vill personen troligen få sina pengar tillbaka, och har rätt att få det. Det framgår inte riktigt av din fråga, men jag förmodar att personen har gått direkt till dig och krävt dig på pengar, men ett möjligt scenario är att personen ifråga har ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden, se mer information här. Bevisbördan ligger dock på den som vill ha betalt, och om det inte finns något skuldebrev eller annat avtal kan det bli svårt att bevisa.

Om du inte är skyldig personen pengar har han eller hon givetvis inte rätt att kräva dig på pengar. Om du är skyldig personen pengar, men han eller hon exempelvis hotar dig är det givetvis inte tillåtet. I så fall rekommenderar jag att du vänder dig till polisen.

Om du behöver mer rådgivning rekommenderar jag att du ringer Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare