Får en person ta kort på en annan person utan motpartens vilja?

Får en berson ta kort på en annan person på brivat mark om personen i fråga inte vill de

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kränkande fotografering

Kränkande fotografering är ett brott enligt 4:6a BrB. Kränkande fotografering innebär att det är otillåtet att filma eller fotografera någon i smyg utan dennes tillstånd. Ett annat rekvisit för brottet är att personen inte befinner sig på allmän plats. Alltså den som blir fotograferad ska befinna sig inomhus i t.ex. ett omklädningsrum, privat bostad eller toalett. Ett undantag från huvudregeln är om det med hänsyn till syftet är en försvarlig åtgärd att man fotograferar personen, t.ex. i myndighetsutövning eller nyhetsförmedling.

Sammanfattning och råd

Det är alltså inte brottsligt att ta kort på en random person ute på stan. Det är däremot olagligt att utan lov fota någon i en bostad, toalett eller omklädningsrum. Det kan även vara brottsligt att sprida vissa bilder/uppgifter som kan skada personen som berörs.

Jag rekommenderar dig dock att fråga om lov innan du tar ett foto av någon eftersom många personer tycker det är jobbigt eller obehagligt att bli fotograferad och synas på bild.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Ranya EliassiRådgivare