FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/04/2018

Får en ordningsvakt/väktare arbeta själv?

Måste en ordningsvakt/väktare arbeta i par? Finns det en lag om detta? Får en ordningsvakt/väktare arbeta själva? Om något inträffar har denna i så fall inget vittne?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det är Lag (1980:578) om ordningsvakter som reglerar vilka regler som gäller för ordningsvakter och vad gäller väktare finns det ingen lag som reglerar vad som gäller för de. Det korta svaret på din fråga är att det inte finns några lagar eller regler som säger att ordningsvakter/väktare måste jobba i par. Istället kan det vara interna riktlinjer och specifika situationer som säger att ordningsvakt/väktare måste jobba i par i vissa situationer.

Vad gäller din fråga om vittne så är det en svår fråga att svara på eftersom det är en fråga som är beroende av vilken situation som händelsen sker i. Men i vissa situationer kan det bli så att det saknas vittnen utöver ordningsvakten/väktaren och den som är misstänkt för händelsen i fråga. Sen kan det ju bli så att det finns många vittnen i ådra situationer även om ordningsvakten/väktaren arbetar själv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Simon RydbergRådgivare