FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2024

Får en myndighet välja att inte anställa på grund av personliga egenskaper

Hej! Sökte en tjänst på en offentlig förvaltning där jag inte fick anställning pga jag var för lugn och intervjun var ett lugnt samtal jämfört med att dem letade efter någon med energi. Rekryteraren betonade också att jag hade bra erfarenhet och la fram det på ett bra sätt. Är detta tillåtet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar om det var tillåtet för myndigheten att neka dig anställning på grunden att du var för ”lugn”, eftersom de behövde någon med mer energi. Reglerna om detta finns i lagen om offentlig anställning (LOA). Jag väljer att utgå från att det är en av myndigheterna under riksdagen alternativt myndigheterna under regeringen, och inte någon av de arbetsgivare/positioner som anges under 3 § LOA.

Av 4 § LOA framgår följande. Vid anställning skall avseende fästas bara vid sakliga grunder, såsom förtjänst och skicklighet. Skickligheten skall sättas främst, om det inte finns särskilda skäl för något annat. Vad som avses med förtjänst och skicklighet preciseras närmare genom förarbeten och praxis. Med förtjänst avses primärt den vana som har förvärvats genom föregående tjänstgöring. I praktiken räknar man år (prop. 1973:90 s. 405). Med skicklighet avses enligt samma förarbete lämpligheten för befattningen ådragen genom teoretisk och praktisk utbildning samt den dittillsvarande verksamhetens art. I prop. 1984/85:219 uttrycks detta som att till skickligheten bör föras alla de faktorer som är av betydelse för att bedöma den sökandes lämplighet för den aktuella tjänsten. Det ska vara fråga om en kvalitativ helhetsbedömning. Hit hör även teoretisk och praktisk utbildning, personliga egenskaper såsom prestationsförmåga, yrkesskicklighet, ledaregenskaper, samarbetsförmåga m.m. Som huvudprincip gäller att det är krav som är förknippade med tjänsten som bestämmer vilka skicklighetsfaktorer som ska beaktas och hur tungt de ska väga (prop. 1984/85:219 s. 20).

Som framgår av ovan nämnda förarbeten ska det göras en nyanserad helhetsbedömning av personen och dess egenskaper, och huruvida den är lämplig för sökt tjänst. Det är inte inom ramen för denna prövning otillbörligt att ta hänsyn till personliga egenskaper om det är relevant för den tilltänkta anställningen. Vad som gäller i ditt fall är svårt att säga för någon som inte själv satt med vid intervjun och känner till alla omständigheter kring fallet. Min bedömning är dock inte att myndigheten gjorde något olagligt inom ramen för rekryteringsprocessen.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare