FrågaÖVRIGTÖvrigt11/03/2023

Får en lärare hålla fast en elev när eleven talar i telefon?

Får en lärare hålla fast en elev om eleven pratar i telefonen utanför klassrummet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag förstår inte riktigt om du åsyftar att hålla fast en elev som att innebära kvarsittning eller liknande eller om du menar att rent fysiskt hålla fast eleven. Av det jag kan utläsa ur din fråga så menar du att fysiskt får hålla fast en elev vid den nämnda situationen och jag kommer därför att utgå ifrån det i mitt svar. Om du åsyftar något annat är du välkommen att definiera det närmare och återkomma till oss igen.

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av skollagen (SkolL) då regler om hur lärare får bete sig mot elever regleras där. Enligt 5 kap. 3 § SkolL så ska elever ha rätt till en trygg skolmiljö med prägel av trygghet och undervisning av studiero. Enligt 5 kap. 5 § SkolL ska det finnas ordningsregler för att säkerställa detta för varje skolenhet.

Får en lärare hålla fast en elev?:

En lärare har en tillsynsplikt som innebär att att man har ansvar för att barn och elever får den tillsyn som behövs för att ej komma till skada eller åsamka andra skada. Omfattningen på tillsynsansvaret varierar beroende på bland annat ålder och mognad. Huvudregeln är däremot att en lärare ej får bruka våld mot en elev. Av skolverkets hemsida så gäller detta från dagens första till dagens sista lektion men kan också omfatta tid före den första lektionen.

Enligt 5 kap. 6 § första stycket SkolL framgår att personalen får vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som är befogade för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero. Det innefattar en befogenhet att ingripa fysiskt för att avvärja våld, kränkningar eller andra ordningsstörningar. Av 5 kap. 6 § andra stycket SkolL framgår att en åtgärd enligt första stycket enbart får vidtas om den står i rimlig proportion till sitt syfte och övriga omständigheter.

Bedömning:

Bestämmelsen är däremot inte uttömmande; det vill säga att det kan finnas fler befogenheter lärare har för att ingripa vid ordningsproblematik. Av rättspraxis (se exempelvis NJA 2009 s. 776) så har skolpersonal inom tillsynsplikten viss rätt att utföra kroppsliga ingrepp mot elev även om det ej föreligger en nödvärn eller nödsituation.

Med “omedelbara och tillfälliga åtgärder” avses ingripanden under kort samt begränsad tid som är avsedda för att komma till rätta med en akut situation. Lärares rätt att vidta detta gäller oavsett tid och plats, bara det sker genom dess yrkesutövning.

I detta fallet:

Gränsdragningen mellan förbjudna och tillåtna åtgärder kan vara svårdragen. En enskild bedömning måste göras med hänsyn till omständigheter i just det aktuella fallet. Att “hålla fast en elev” som enbart pratar i telefon kan enligt min bedömning anses vara en oproportionerlig åtgärd och torde vara otillåten. Däremot framgår det inte av frågan tillräckligt med information för att kunna dra en eventuell slutsats.

Rekommendationer

Huvudmannen på skolan (rektorn) svarar enligt 6 kap. 5 § SkolL för att personalen fullgör sina skyldigheter som anges i detta kapitel när de handlar i tjänsten eller inom ramen för uppdraget. Av 6 kap. 9 § SkolL får huvudmannen eller personalen på skolan ej utsätta barn eller en elev för kränkande behandling. Huvudmannen ska enligt 6 kap. 7 § SkolL se till att det genomförs åtgärder för att hindra att barn eller elever utsätts för kränkande behandling.

Om den aktuella eleven har känt sig kränkt så är min rekommendation att vända sig till skolans rektor om hur situationen har upplevts.

Hoppas mitt svar dag dig någon klarhet. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på nytt.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare