Får en kreditgivare ta ut en förseningsavgift utöver påminnelseavgift och inkassoavgift?

Hej,

Får en kreditgivare ta ut en s k förseningsavgift mot en privatperson utöver påminnelseavgift och inkassoavgift om de har skrivit med detta i sina villkor?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ja, en kreditgivare får ta ut en förseningsavgift mot en privatperson, utöver påminnelseavgift och inkassoavgift så länge det finns en bestämmelse om detta i kreditavtalet. Det räcker inte med att detta anges i fakturorna utan information om att kreditgivaren har rätt att ta ut en förseningsavgift ska finnas med i själva avtalsvillkoren.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare