Får en förskollärare göra en orosanmälan till socialtjänsten i egenskap av privatperson?

Hej Om en förskolelärare hör att ett barn far illa hemma, men anmäler det privat istället via dagis. Får hen göra så då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om en förskollärare, som fått kännedom om att ett barn far illa hemma när denne varit i tjänst, kan göra en orosanmälan till socialtjänsten i egenskap av privatperson. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i socialtjänstlagen (SoL) och brottsbalken (BrB).

En förskollärare får inte göra orosanmälan till socialtjänsten i egenskap av privatperson

De som är anställda hos myndigheter vars verksamhet berör barn och unga, det vill säga all personal inom både förskola och skola, har en anmälningsplikt och en skyldighet enligt lag att genast anmäla till socialtjänsten om de misstänker eller får kännedom om att ett barn far illa (14 kap. 1 § första stycket tredje punkten SoL). Förskollärare anställda på en förskola har alltså ett personligt ansvar för att en orosanmälan upprättas. Innebörden av detta är att en förskollärare inte har någon möjlighet att göra detta vare sig privat eller anonymt.

Att underlåta att anmäla kan leda till åtal om tjänstefel

I egenskap av förskollärare och anställd vid en förskola kan man hållas ansvarig om man underlåter att upprätta en orosanmälan vid misstanke eller kännedom om att ett barn far illa. Det klassificeras som tjänstefel att inte upprätta en anmälan när det finns en skyldighet att göra så (20 kap. 1 § BrB).

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare