Får en arbetsgivare säga upp en provanställd och finns det någon uppsägningstid?

Min dotter har påbörjat en provanställning på Lindex. Inga referenser behövdes, då chefen pratade med dressman där hon jobbar också.avtal är skrivet, hon har jobbat för upplärning 4 ggr men provanställning startad. Hon börjar efter sem v 33 Nu har en av kollegerna pratat privat med en fd kollega på ICA , som sågat min dotter till fotknölen. Nu vill butikschefen på Lindex säga upp hennes anställning pga detta. Är detta verkligen möjligt..? En person som jobbar i charken o min dotter i kassan...hon tyckte inte om denna person ,äldre tysk, och skulle aldrig lämna honom som referens.. Hon jobbade där i 5 år... Tacksam för svar. Madeleine Ahlin.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I mitt svar utgår jag ifrån den information som du har skrivit i din fråga. Utifrån informationen i din fråga antar jag att din dotters provanställning på Lindex började innan din dotter tog semester och att hon under sin semester har sagts upp.

Vilken lag är tillämplig?

Det är lagen om anställningsskydd (LAS) som reglerar frågor om uppsägningar under provanställningstiden.

Vad säger reglerna om uppsägning av provanställningar?

Ingår en arbetsgivare och en arbetstagare ett anställningsavtal med prövotid får en sådan provanställning inte vara längre än sex månader (6 § 1 st. LAS). Om parterna inte heller har avtalat om när provanställningen får avbrytas, så gäller att provanställningen får avbrytas när som helst under prövotiden (6 § 3 st. LAS). Lagen kräver därför inte att arbetsgivaren kan uppvisa en saklig uppsägningsgrund. Att din dotters arbetsgivare därför säger upp din dotter utifrån rykten förhindrar inte arbetsgivaren från att säga upp din dotter.

Om arbetsgivaren önskar att avsluta provanställningen, så måste arbetstagaren underrättas två veckor i förväg (31 § LAS). Om arbetstagaren är fackligt ansluten, så måste arbetsgivaren även informera arbetstagarens fackförbund om uppsägningen och därefter har arbetstagaren och facket rätt att förhandla med arbetsgivaren om uppsägningen (31 § LAS). Följer arbetsgivaren inte ovan regler om uppsägning av en provanställning kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig mot arbetstagaren för brott mot formaliareglerna (38 § LAS).

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Båda parter får säga upp provanställningen när som helst utan någon särskild anledning. Din dotter får därför säga upp sig och även gå samma dag. Likaså gäller för arbetsgivaren, men arbetsgivaren måste dock ta hänsyn till en två veckors ”uppsägningstid”. Om din dotter är fackligt ansluten, så måste arbetsgivaren även informera facket om det och facket kan då begära en förhandling om uppsägningen. Om arbetsgivaren inte följer ovan regler kan hen bli skadeståndsskyldig gentemot din dotter. Min rekommendation är att din dotter pratar med arbetsgivaren om ryktet och försöker övertyga arbetsgivaren om att låta henne fortsätta anställningen. Är din dotter fackligt ansluten, så rekommenderar jag även att parterna förhandlar om uppsägningen. Har arbetsgivaren brutit mot formaliareglerna kan jag även rekommendera att begära skadestånd av arbetsgivaren.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare