FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/07/2021

Får en arbetsgivare boka in extra pass utan den anställdes godkännande?

Hej!

Jag jobbar som sommarvikarie och går på schema på ca 90%. Min chef har nu lagt in ytterligare två pass utöver mitt schema utan att få mitt godkännande. Jag har sagt att jag inte vill eller kan jobba dem dagarna. Chefen säger nu att jag endast kan få ta bort de två passen om jag tar ut dem i semesterdagar. Detta är ju pass som jag egentligen inte skulle ha jobbat från början. Borde jag verkligen behöva ta ut semesterdagar då?

Skulle vilja veta hur lagen ser ut angående det här.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.

Lägga till extra pass

Ett avtal ingås när arbetsgivaren erbjuder ett arbetspass som arbetstagaren tackar ja till, 1 § avtalslagen. Det är efter att arbetstagaren har godtagit arbetspassen som han eller hon har en skyldighet att arbeta enligt överenskommelse. Arbetsgivaren har aldrig rätt att ensidigt boka in pass på andra tider eller i större utsträckning än vad ni har kommit överens om, antingen genom anställningsavtalet eller muntligt. Du har alltså all rätt att inte närvara på passen.

Hur du kan gå tillväga

Jag föreslår att du pratar med din arbetsgivare och påtala för honom eller henne att det inte är tillåtet att ensidigt lägga till extra tider och att du i framtiden önskar bättre kommunikation och lite framförhållning. Lyssnar arbetsgivaren inte på dig föreslår jag att du vänder dig till facket, i det fall du är medlem i en.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare