FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/04/2018

Får en affär porta en person?

Har hittat på nån sida att affärer visst kan porta en från att handla där. Går man in så kan man bli anmäld för olaga intrång. Stämmer det eller hur ligger det till. Så om man har snattat i en affär får man då fortfarande gå in å handla då

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Detta är en fråga som diskuteras mycket så jag förstår att du inte är helt säker på vad som gäller. Jag ska hjälpa dig med det. Jag kommer att använda mig av rättsfall och diskrimineringslagen (DiskrL).

En affär kan säga till att en person inte ska vara där, men personen får i praktiken gå in ändå

I Sverige har vi i dag ingen lag som ger affärsinnehavarna rätt att "porta" en person från att handla där. Frågan har prövats en gång i Högsta Domstolen som sa att en affärsinnehavare får be någon att lämna lokalen, men om personen ändå går in så är det inget brott (NJA 1995 s. 84).

En affär kan istället neka någon att handla där, eftersom att vi i Sverige har en generös avtalsfrihet. Det innebär att man får välja vem man ska avtala med. Detta får dock inte grunda sig i någon form av diskriminering (2 kap. 12 § första punkten DiskrL). Inte heller att be någon gå får grunda sig i diskriminering.

Diskriminering kan ske på grund av olika saker. Dessa är:

- kön
- könsöverskridande identitet
- etnicitet
- religion och trosuppfattning
- funktionsnedsättning
- sexuell läggning
- ålder (1 kap. 1 § DiskrL).

Sammanfattningsvis kan alltså en affär be personer att gå, men det är inget brott om de ändå går in. Affären kan neka en person att handla där. Men de får inte göra något som anses som diskriminering.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga och önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare