Får ej betalt trots domstolsbeslut?

Hej min syster stämde min far då han sålde ett hus som är från vår mor som gick bort 2002, han betalade henne två miljoner och sa i rätten att han skulle ge oss barn lika mycket. Nu har det gått ett halvår och jag ser att han inte tänker att lova vad han har sagt.

Vad säger lagen om detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du och din syster har fått ett domstolsbeslut över att er far skulle ersätta er med en viss summa pga försäljningen, men att han inte gjort detta och att du undrar vad rättsverkningarna av det är.

Om domen har vunnit laga kraft kan du skicka in en ansökan om verkställighet till Kronofogdemyndigheten och få hjälp av dem att få betalt av din far. Kronofogdemyndigheten kommer då att underrätta din far om att du begärt att domen ska verkställas och att betalning ska ske inom en viss tid. Skulle din far trots detta inte betala inom den angivna tiden kommer Kronofogdemyndigheten att undersöka dennes ekonomi och se om det finns några tillgångar som kan utmätas och på så sätt täcka skulden. För mer information, se Kronofogdens hemsida.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare