FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/03/2022

Får den sambo som inte får gemensamt bohag vid bodelning istället rätt till ersättning?

Hej,

Vi har separerat och gjort en bodelning av huset och min fd sambo bor kvar.

Vi köpte ett spa bad som vi betalade hälften var för efter vi hade köpt huset.

Kan jag kräva att min fd sambo som bor kvar i huset ger mig hälften av kostnaden för spabadet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagrum som reglerar bodelning och samboegendom finner vi i Sambolagen (SamboL).

Kan du kräva ersättning för att din f.d. sambo får behålla spabadet?

Vid en separation och bodelning mellan sambos ska er samboegendom fördelas lika mellan er genom bodelningen (8 § SamboL). Innan den sker ska avdrag göras för skulder enligt 13 § SamboL, och det som därefter återstår ska läggas samman och delas lika mellan er (14 § SamboL). Eftersom ni köpt spabadet gemensamt och för gemensam användning till ert hus, är det samboegendom och ska ingå i bodelningen (3 § SamboL).

Du anger att hon bor kvar i huset, och att det inte kommer ske någon försäljning av spabadet som skulle göra att ni kunde delat på vinsten. Därför kan du kräva henne på halva värdet, så att hon på så sätt köper ut dig ur egendomen/ersätter dig för att hon får behålla samboegendomen. Svaret är alltså att den som inte får gemensamt bohag i stället får rätt till ersättning.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare