FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/06/2022

Får den ena vårdnadshavaren kräva ändring av umgänge?

Hej! Jag och min sons pappa har varit separerade i lite mer än ett år. Först hade vi sonen vv men då sonen inte har mått så bra hos sin pappa så kom vi gemensamt fram till att sonen (9 år) skulle få säga själv hur han vill ha sitt umgänge med sin pappa. Sonens val blev ons - sön varannan vecka. Detta var en överenskommelse i ca 2 mån. Nu vill pappan att vi ska byta helger (pga att hans nya har sina barn den helgen sonen inte är där). Varken jag eller sonen vill detta då det inte passar mina arbetstider, sonen skulle få mindre tid med sina syskonbarn här och han vill få lite egen tid med sin pappa. Tilläggas ska att pappans nya förhållanden är ett månad gammalt och det tredje förhållande på ett år som han drar in sonen i. Har pappan rätt att kräva att vi byter helger? Har alltid försökt vara tillmötesgående men just det här är inget jag och sonen vill.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstått det har du och din sons pappa tidigare kommit överens om att er son skulle få bestämma hur han vill ha sitt umgänge med sin pappa. Din sons pappa vill nu byta helger, vilket varken du eller er son samtycker till. Din fråga är nu om pappan har rätt att kräva att ni byter helger. Regler om detta finns i föräldrabalken (FB). Viktigt att påpeka är att jag kommer utgå från att ni har gemensam vårdnad, det vill säga delad vårdnad.

Vårdnadshavare måste vara överens

Vid gemensam vårdad. ska beslut som rör barnets personliga angelägenheter tas av föräldrarna gemensamt (6 kap. 13 § 1 st. FB). Detta innebär alltså att föräldrarna måste vara överens. Vårdnadshavarna ska därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål (6 kap. 13 § 1 st. FB). I rättspraxis brukar en gräns sättas vid 12 års ålder.

Om ett beslut kring vårdnaden inte utan olägenhet kan skjutas upp, får en förälder dock under vissa förutsättningar ensamt fatta beslut. Det som krävs är att den andra föräldern till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak inte kan vara delaktig. Är beslutet av ingripande betydelse för barnets framtid, såsom barnets boende, får dock den ena föräldern inte bestämma själv, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det (6 kap. 13 § 2 st. FB).

Då du och dina barns pappa har gemensam vårdnad, får han alltså inte själv besluta om att ni ska byta veckor. Det finns inte något som tyder på att du inte skulle kunna vara delaktig i beslutet, varför undantaget om att en förälder får besluta ensamt, inte blir aktuellt här.

Sammanfattning

Vårdnadshavare måste som utgångspunkt vara överens. Detta innebär att din sons pappa inte har rätt att kräva att ni byter helger. Om ni inte lyckas komma överens är min rekommendation att ni vänder er till Familjerätten i er kommun som bland annat kan hjälpa er med samarbetssamtal och avtala om umgänget.

Med vänlig hälsning,

Ellinor BäckströmRådgivare