Får arvtagare nyttja sommarhuset under tiden bouppteckningen granskas?

Får vi som är arvtagare nyttja sommarhuset under tiden bouppteckningen granskas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det är möjligt att nyttja det sommarhus, som ska skiftas till er, före bouppteckningen har avslutats.

Den reglering som aktualiseras är Ärvdabalken (ÄB).

Dödsboet är ägare till egendomen
Innan bouppteckningen har avslutats är det dödsboet som äger egendomen, och dödsboet ses som en egen juridisk person. I enlighet med ÄB 18:1 övergår arvingarnas rätt till egendomen normalt inte förrän vid arvskiftet, efter bouppteckningen. Dödsbodelägarna, de som ärver den avlidna personen, sköter gemensamt förvaltningen av dödsboet och de måste oftast vara överens för att vida åtgärder.

Vad kan man göra innan bouppteckningen förrättats?
En bouppteckning fungerar som en legitimationshandling för dödsboet, innefattande en sammanställning av tillgångar och skulder. Således är det viktigt att all egendom finns kvar tills bouppteckningen är färdigställd, då den avlidnes tillgångar och skulder ska antecknas så som  de var vid dödsfallet i bouppteckningen, enligt ÄB 20:4

Sammanfattande bedömning i ert fall

Ni vill använda sommarstugan innan bouppteckningen har förrättats / färdigställts. Det hade varit en annan situation om ni exempelvis skulle sälja egendomen, och då hade jag rekommenderar er att vänta, i enlighet med redogörelse ovan. Men, för att snabba på processen kan bouppteckningen göras privat. Då ska en av er efterlevande som bäst känner till dödsboets egendom utses till bouppgivare och lämna uppgifter om dödsboet till två förrättningsmän.

Om ni har fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare