FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/01/2021

Får arbetsgivaren basera lönen på ett provresultat?

Hej! Jag jobbar som tennistränare på ett företag. Vi hade en intern utbildning, där min arbetsgivare meddelade oss att vi måste göra ett teoretiskt och praktiskt prov som man måste få godkänt på för att få jobba. Dessutom ska lönen baseras på vilket betyg man får på detta. Är detta okej??

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

När det kommer till löner finns det ingen lag som anger vilken lön någon ska ha, eller hur den lönen ska beräknas. Det är alltså arbetsgivaren som sätter arbetstagarens lön utifrån vilka lönekriterier som finns i löneavtalet. Om det finns kollektivavtal på företaget kan detta ange en lägsta lön, dvs en lön som din arbetsgivare inte får gå under. Däremot finns det ingen övre gräns på hur hög lön arbetsgivaren får sätta utöver det.

Oftast sätts löner individuellt, och det som då ligger till grund för vilken lön som sätts är både arbetsuppgifter och arbetsprestation. Inom olika kollektivavtal kan man ställa upp olika lönekriterier, och det är dessa lönekriterier som sen ligger till grund för att bestämma lön och löneökning för varje individ. Vanliga lönekriterier är exempelvis krav på utbildning, arbetsuppgifterna, prestation, olika typer av ansvar m.m.

Detta innebär alltså att det är okej för ett företag att basera lönen på t.ex. provresultat. Är företaget anslutet till ett kollektivavtal får de dock inte gå under den lägst angivna lönen som framgår av kollektivavtalet.

Hoppas du har fått svar på din fråga, och lycka till på det nya jobbet!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare