Får arbetsgivare hålla inne lön?

Hej, jag har blivit avskedad med omedelbar verkan pga personliga konflikter med chefen.

Jag är nu rädd att dom inte kommer betala ut min sista lön.

Hur går man vidare ifall fallet skulle bli så?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arbetsgivare får endast hålla inne lön vid kvittning. Enligt lag om arbetsgivarens kvittningsrätt får en arbetsgivare hålla inne lön under vissa förutsättningar (se lagen). Om skulden har samband med anställningen kan arbetsgivaren under vissa förutsättningar kvitta, dvs. betala ut lägre lön i utbyte mot att arbetstagarens skuld försvinner.

En arbetsgivare får alltså inte hålla inne lön för utfört arbete. Att du blivit avskedad innebär att du inte har rätt till uppsägningstid och därmed inte har rätt till lön under uppsägningstiden. Du har bara rätt till lön för det arbete som du har utfört. Betalas inte ut lönen har arbetsgivaren begått ett kontraktsbrott. Om din arbetsgivare olovligen håller inne din lön kan du bli berättigad till skadestånd (38 § lag om anställningsskydd).

Om det skulle hända bör du i första hand prata med din arbetsgivare om detta och kräva att få ut din lön. Är du fackligt ansluten rekommenderar jag att du kontaktar facket. De kan hjälpa dig att få ut din lön. I vissa fall hjälper även facket icke medlemmar. Får du inte någon hjälp av facket kan du vända dig till en av våra jurister genom att boka en tid här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Nabyiel MarionellRådgivare