Får alternativ skyddsbehövande resa tillbaks till hemlandet på besök?

Hej

Jag har uppehållstillstånd i 13 månader och kommer ursprungligen från Syrien!

Jag undrar om jag har rätt att under den tiden åka till mitt hemland i en månad?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Eftersom du säger att du har fått uppehållstillstånd på 13 månader så förmodar jag att du har beviljats uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande (enligt 4 kap. 2 § Utlänningslagen§)

Som alternativt skyddsbehövande har du fått ett uppehållstillsåndskort, som utgör din identiteshandling och resehandling. Under tiden som du har uppehållstillstånd kan du alltså resa in och ur Sverige – men du måste ha ett giltigt pass samt ett giltigt uppehållkort för att kunna återvända till Sverige.

Så länge du har det, och du kommer tillbaks till Sverige innan uppehållstillståndet på 13 månader går ut, så borde det gå bra att resa till Syrien. Här finns mer info för dig som är alternativ skyddsbehövande på migrationsverket

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att återkomma!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare