Falska skulder

Hej! Jag har hamnat i en situation där jag på väldigt tveksamma grunder har blivit skyldig PayPal en stor summa pengar, vilket förekommer som en negativ balans på mitt PayPal-konto. Enligt PayPals avtal så är jag bunden till att återbetala pengar på företagets begäran. Annars kommer PayPal att hämta in pengarna via en så kallad "debt collection agency". Finns det något sätt för mig att inte gå med på att betala, eller kommer jag då att hamna i någon slags domstolssituation som jag inte kan vinna givet hur avtalet är formulerat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns tre vägar att gå här. Paypal, Inkassobolaget eller Kronofogden.

1. Paypal

Paypal har rutiner för att hantera bedrägerier. Du bör börja med dem och se om du kan hindra dem från att skicka det vidare, genom att övertyga dem om att skulden är falsk.

2. Inkassobolagen

"Debt collection agency" är på svenska inkassobolag. Du kan kontakta dessa bolag och se om de har någon mekanism för utredning av falska skulder. Ifall de har det kan du börja klaga även där. Du får reda på vilket bolag det gäller genom att kontakta de som skickar kravbrev till dig.

Dessa bolag måste dock måste vända sig till Kronofogden för eventuell utmätning.

3. Kronofogden

I fråga om skulder som inte är äkta, i den mening att de inte uppkommit på godtagbara grunder, vänder man sig huvudsakligen till Kronofogden och förklarar situationen och att du anser att du inte borde behöva betala.

Kronofogden har behörighet att utreda om skulderna är äkta och kan besluta om att de inte ska mätas ut. Ju mer material du visar, desto bättre.

Kronofogden beslut kan överklagas till den tingsrätt vars domkrets du bor i.

Jag hoppas du har fått den hjälp du söker, och önskar dig lycka till

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare