Falska anklagelser från en granne; kan det handla om förtalsbrott, falsk angivelse eller möjligtvis falsk tillvitelse?

Vi, min fru och jag har en kvinnlig vän sedan ca 40 år i våras började hon anklaga min fru för stöld vilket givetvis saknade all grund och utan egentlig notis ignorerade vi det.

Under hösten har anklagelserna eskalerat. Hon påstår att min fru kopierat nycklar. Hon gör tre polisanmälningar för att sedan hitta det stulna. Min fru lämnar då tillbaka stöldgods på nätterna säger hon. Hon installerat larm ytterligare nya lås men ändå blir hon bestulen . Hon är sjukskriven men påstår att min fru stjäl även på vardagar, och spionerar. Min fru jobbar som distriktssköterska. Hon har haft en vän som i sin tur berättat detta. Detta är långt ifrån allt. Hon även åkt runt o berättat detta för andra människor i vår närhet. Vi förstår att hon är sjuk. Men med vilken rätt ska vi acceptera detta flera ggr varje vecka.Är det förtal eller vad. Vad göra. Polisen har inte tagit någon notis om hennes anmälningar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Regler om brottet förtal finns i Brottsbalken (BrB). Den som pekar ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgifter ägnade att utsätta personen för andras missaktning, kan man dömas för förtal (BrB 5 kap. 1 §). Detta måste även vara av allvarlig art som typiskt sett kan leda till någon form av skada.

Med detta sagt har det därmed en betydelse vad det är för uppgifter som har spridits men även hur och till vem. Detta för att se vilka konsekvenser detta kan leda till för den utsatta personen. Oftast krävs det en relativ stor spridning, men om personen sprider extra allvarliga påståenden så kan det räcka med en mindre spridning. Exempel på en mindre spridning kan vara att påståendena lämnas till en person som känner den som utsätts för förtalet, såsom exempelvis arbetsgivare, arbetskamrater eller familj.

I detta fall är det svårt att säga om förtals brottet enligt Brottsbalken 5 kap. 1 § blir aktuellt. Detta då jag inte vet hur stor spridningen av dessa rykten är eller exakt vad som sägs. Vad extra allvarliga påståenden är, är svårt att svara på; men har i praxis kunnat rört sig om sexualbrott, mordanklagelser och likande.

Men då det i ert fall verkar ske väldigt frekvent samt ändå en del allvarligare anklagelser finns det en möjlighet att det rör sig om förtal (5 kap. 1 §).

Annat brott?

Men det finns andra brott som kan bli aktuella i detta fall. Såsom 15 kap 6 § eller 15 kap. 7 §.

15 kap. 6 §, handlar om falsk angivelse eller obefogad angivelse. Detta innebär att om den personen som har angivit din fru till åtal vet om att hon är oskyldig, kan den personen dömas till ansvar.

15 kap. 7 §, handlar om falsk tillvitelse som stadgas. Detta brott är ungefär samma som falsk angivelse med skillnaden att angivelsen inte är avsedd att leda till åtal, utan bara till att bli besvärande för den utpekade.

Sammanfattningsvis

Det kan helt klart vara fråga om brottsliga handlingar som din fru blir utsatt för. Därför skulle jag rekommendera henne att göra en polisanmälan antingen genom att ringa till 114 14 eller besöka dom.

Då du i din fråga även säger att ni har talat med polisen men inget händer, skulle jag rekommendera er att kanske kontakta en jurist. Du kan boka en tid med en av våra jurister för att få vidare hjälp, du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka. En jurist som i lugn och ro kan tala med er och får mera detaljer kan även ganska snabbt få en uppfattning om, om det föreligger ett brott och i så fall vilket.

Med det ovan sagda så vill jag också säga, hur tråkigt jag tycker det är att hon blir utsatt för detta och hoppas det löser sig snart.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare