Falsk tillvitelse och förtal vid felaktig uppgift om misshandel

Hej. Mitt barn har av en förälder blivit anklagad för att ha misshandlat barnet ifråga, de är i 12-års åldern. Föräldern hade av skolan fått reda på att vår son ej var med, det var flera barn inblandade. Men har ändå polisanmält vår son och gjort orosanmälan till socialtjänsten. Vi har varit där nu men har blivit avskrivna från undersökningen. Pappan har också ringt till vänner och bekanta och talat om detta, även våra vänner, han har också meddelat fotbollsklubben för att han vill att vårt barn ska uteslutas ur laget.

Detta måste väl vara både falsk angivelse och förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är korrekt, om det kan bevisas att föräldern de facto visste om att sonen ej varit med men ändå anmält till myndigheter kan det röra sig om falsk tillvitelse enligt (15 kap 7 § Brottsbalken). Samtalen med vänner och bekanta bör istället gå under förtal enligt (5 kap 1 § Brottsbalken). Det viktiga blir som sagt att bevisa att föräldern verkligen visste om att ditt barn inte var med under misshandeln med ändock valde att delge uppgiften.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare