Falsk ryktesspridning på förra arbetsplatsen - förtal?

Hej!

Jag sprang på en fd kollega, vi pratade om konvid som jag varit sjukskriven i. Då säger han " inte konstigt att du blev sjuk i konvid eftersom du är psykiskt sjuk redan!" Detta är vad som sägs på min förra arbetsplats i vården, är omplaceras pga egen önskan i samma kommun. Är dett förtal??? Jobbar i en liten kommun!

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förtal enligt 5 kap 1 § brottsbalken är en form av ärekränkning som omfattar situationer då gärningspersonen utpekar någon annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Här måste man ta reda på vilka avsikter dina fd arbetskollegor haft med ryktesspridningen. Uppgiftslämnandet ska typiskt sett leda till någon form av skada, men skada behöver inte ha uppstått. För att kunna döma någon till ansvar för förtal är det alltså tillräckligt att det funnits en risk för att den berörde skulle komma att utsättas för andras missaktning. Förtal förutsätter även att uppgiften lämnas till någon utomstående och att uppgiften ska vara av nedsättande beskaffenhet. För att förtalet ska anses brottsligt krävs även att uppgifterna inte är försvarliga, vilket följer av 5 kap 1 § andra stycket. Denna bedömning görs helt och hållet objektivt, men så länge det inte finns några belägg för att du lider av någon psykisk sjukdom eller att det funnits någon skälig grund att sprida det så torde det inte vara försvarligt.

Sammanfattningsvis kan man säga att brottsrekvisiten är:

En uppgift har lämnats.Uppgiften ska avse en viss levande människa Uppgiften ska vara ägnad att utsätta denne för andras missaktning (att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt utgör exempel på sådana uppgifter). Inte heller ställs det något krav på att uppgiften ska vara osannUppgiften har lämnats till annan än den som uppgiften avser.Straffansvar undantas inte enligt 5 kap 1 § andra stycket.

Hur du går vidare med din fråga

Vid förtal föreligger sk enskilt åtal vilket betyder att målsäganden själv måste väcka åtalet, alltså inte av åklagaren som det normalt görs. Jag råder dig till att polisanmäla händelsen om du anser dig ha blivit utsatt för förtal, men innan du gör det kan det vara klokt att kontakta din gamla arbetsgivare för att få mer klarhet i situationen. Ifall det är så att ryktet inte alls har spridits på arbetsplatsen utan det var bara en enskild person som dragit förhastade slutsatser så kan det inte utgöra förtal i juridisk mening. Ha även i åtanke att du kan behöva vara din egna åklagare under huvudförhandlingen om du inleder en process, isåfall ligger bevisbördan på dig och beviskraven är högt ställda.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,

Olivia ViklundRådgivare