Faller ofredande under allmänt eller enskilt åtal?

Hej,

Om man ringer någon och smsar väldigt mycket så är det ju ofredande. Går det under allmänt åtal eller måste den som utsatts för de störande kontakterna att anmäla detta för att det ska kunna bli ett åtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ofredade faller som utgångspunkt under så kallat allmänt åtal (4 kap. 7§ brottsbalken), vilket innebär att vem som helst kan anmäla brottet. Om brottet dock har skett på annat än allmän plats, så som i privatbostad, får åklagaren endast föra talan om målsägande anger brottet till åtal eller om det år påkallat från allmän synpunkt (7 kap. 11§ brottsbalken). Vid bedömningen om det är påkallat från allmän synpunkt ska åklagaren göra en bedömning om det finns ett samhällsintresse av att brottet beivras, om brottet exempelvis är väldigt grovt eller om målsägande drabbas väldigt hårt av brottet. Åklagaren har i exempelvis NJA 21994 s. 555 utan att målsägande angett brottet, ändå väckt åtal, och HD ansåg att det är åklagarens rätt om det är påkallat ur allmän synpunkt.

Även om brottet skett på allmän plats, så förutsätter brottet att den som utsätts har uppfattat angreppet själv och kränkningen bedöms både utifrån målsägande och utifrån vad om allmänt är kränkande. Så bara för att allmänheten kan anmäla händelse, betyder det inte att det är ett brott. För brottslig gärning förutsätts ändå att målsägande uppfattat angreppet själv.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma till oss!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare