Faller en hotfull blick under brottet olaga hot?

Jag har en granne som brukar titta snett på mig. Han har aldrig sagt något till mig men hans blick ser väldigt hotfull och obehaglig ut. Begår han något brott som jag kan anmäla honom för? När man tittar snett på någon är det ju uppenbart att man vill den andra illa. Det ger en stor oro för mig att bo i det trapphuset så det vore bra om det gick att sätta dit den orsakande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som om du undrar ifall din granne begår en viss brottslig gärning vid hotfull blick.

Vid besvarande av frågan kommer jag ta hjälp av brottsbalken (BrB).

Olaga hot:

Olaga hot, som du beskrivit genom termen ”hot” regleras i 4 kap. 5 § första stycket BrB. Där anges att den som hotar annan med brottslig gärning på sätt som är ägnat att framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.

Definitioner:

I tidigare lydelsen av lagtexten angavs exempel på detta om att personen lyfter vapen mot en annan. Detta kan dock fortfarande utgöra ett exempel att ”hota med brottslig gärning” (se prop. 2016/17:222 s. 94).

Att ”framkalla allvarlig rädsla” bör normalt kräva att hotet avser ett brott som inte är av lindrig art. Däremot saknar gärningsmannens avsikt att verkställa hotet betydelse för straffbarheten.

Bedömningen i ditt fall:

Så som du beskriver situationen faller det utanför vad som klassas som olaga hot. För att falla under definitionen krävs som ovan nämnts att personen hotar dig med en brottslig gärning. Att titta snett på någon eller ha en hotfull blick kan upplevas som obehagligt men är inte tillräckligt för att vara en brottslig gärning.

Hade grannens beteende utvecklats till ett mer omfattande hotfullt beteende (som exemplet ovan eller liknande) så hade jag rekommenderat att vända dig till polisen så att de kan hjälpa dig via deras expertis på området.

Om du har några mer funderingar så är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare