Fakturor ställda till dödsbo

Min pappa gick bort några månader sedan och det har trillat in fakturor ställda till dödsboet. Dock finns det inga likvida medel i dödsboet. Hur ska jag gå till väga i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du är inte personligt för fakturor som inkommer till din pappas dödsbo. Det går inte att ärva sina föräldrars skulder.
Tillgångarna i dödsboet svarar för skulderna och därmed även eventuella fakturor som kommer in.

Ifall det är så att det inte finns några tillgångar kvar i dödsboet kommer alla skulder som uppkommer och inte kan täckas att avskrivas. Om det däremot finns tillgångar kvar i dödsboet så kommer fakturor och skulder prioriteras innan arvingarna får ta del av kvarlåtenskapen.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare