Faktura - vilken preskriptionstid gäller?

Hej, jag har en knepig fråga, Har en bekant som ställde frågan som jag tar vidare. Hen har en tidigare faktura som hen fått för väldigt många år sedan, det har ej tillkommit någon påminnelse sedan 3 år tillbaka, bolaget där fakturan är utställd fakturerar inte längre så det går varken att komma åt fakturan på webben eller att logga in för att se den. Har läst att efter 3 år skrivs fakturan av om ingen påminnelse eller kontakt skett under de åren, stämmer det eller vad gäller i det här läget för hen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilken preskriptionstid som gäller för en faktura. Regler om preskription av fordringar finns i preskriptionslagen (). Din bekantas faktura är ett exempel på en fordring. Jag utgår därför från preskriptionslagen i mitt svar.

Hur lång är preskriptionstiden?

Huvudregeln är att fordringar preskriberas efter 10 år efter uppkomsten (2 § 1 stycket preskriptionslagen). Däremot är preskriptionstiden 3 år om fordran är riktad mot en konsument (en privatperson) och tillhandahålls av en näringsidkare (2 § 2 stycket preskriptionslagen). Längden av preskriptionstiden är alltså beroende av vilka som är parter i avtalet. Om fordringen är riktad mot en annan näringsidkare eller mellan två privatpersoner gäller en preskriptionstid om 10 år. Jag utgår i mitt svar från att fakturan är riktad mot en konsument.

Innebörden av preskription är att den som har en fordran förlorar rätten att kräva betalning (8 § preskriptionslagen). Värt att notera är dock att en preskription kan avbrytas på olika sätt genom ett preskriptionsavbrott (5 § preskriptionslagen).

Vad är ett preskriptionsavbrott?

Innebörden av ett preskriptionsavbrott är att tiden nollställs och en ny preskriptionstid börjar löpa från dagen för avbrottet (6 § preskriptionslagen). Avbrott kan ske antingen från den som är skyldig att betala fakturan (gäldenären) eller från den som har rätt att få betalt, (borgenären) (5 § preskriptionslagen).

Exempel på åtgärder från gäldenären:

- Att gäldenären utfäster (lovar) att betala, erlägger ränta eller amortering, eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären. (5 § 1p. preskriptionslagen)

Exempel på åtgärder från borgenären:

- Gäldenären får ett skriftligt krav eller påminnelse om fordringen från borgenären, eller om borgenären väcker talan mot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande med mera (5 § 2p. preskriptionslagen).

Normalt anses två kravbrev från borgenären som tillräckligt bevis på att preskriptionen har avbrutits, om det inte finns särskilda omständigheter som talar emot detta. Kravbreven ska ha kommit fram till en adress där gäldenären har anledning att bevaka sin post (se p.9 i NJA 2016 s. 332).

Sammanfattningsvis

Under förutsättning att din bekanta är en konsument gäller en 3-årig preskriptionstid. Om ett preskriptionsavbrott har skett inom denna 3års tid kan en ny preskriptionstid ha börjat löpa. Om inget preskriptionsavbrott har skett har bolaget förlorat rätten att kräva betalning.

Jag hoppas att mitt svar har varit hjälpsamt och gav lite klarhet i din fråga. Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare