FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/08/2018

Faktiskt ägare av hund utan att juridiskt sett vara ägare- vad kan jag göra?

Hej.

Jag har en hund som jag fick för ganska exakt 10 år sedan då jag var 10 år gammal. Hunden har sedan dag 1 varit mitt ansvar, all skötsel och allting runtomkring hunden så som hunddagis, veterinärbesök m.m är det jag som varit på samt betalat. Det har alltid varit en självklarhet att den dagen jag flyttar hemifrån skall min hund följa med mig då mamma inte har tid att ta hand om henne, vilket hunden även gjorde då jag under 2017 flyttat hemifrån.

Jag och hunden flyttade hem igen senare det året.

Nu har jag i snart 3 månader bott i egen lägenhet igen och fullständigt brutit kontakten med min mamma då hon bettet sig på ett oacceptabelt och till viss del olagligt sätt som gjorde att jag inte ville bo kvar hos henne och jag flyttade redan dagen efter.

Mitt problem är nu att min hund blev kvar hemma hos mamma, och av förklarliga skäl så är det även hon som står som ägare på hunden då jag inte hade åldern inne för att juridiskt sett äga en hund då jag fick henne.

Nu till min fråga, kan jag åka och hämta min hund eller kan min mor anmäla mig för detta då hon i lagens mening äger hunden? Kan jag på något sätt bevisa att hunden faktiskt är min och alltid varit min och mitt ansvar? Är det på något sätt förmildrande att det skett just under dessa omständigheter eller kommer jag bli åtalad med stöld om jag helt enkelt åker hem och hämtar min hund, och mamma väljer att anmäla det?

Tacksam för svar då min hund är min största livsglädje och jag är osäker på hur hon sköts nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du och din familj redan från början kommit överens om att du ska ansvara för hunden är det att betrakta som ett muntligt avtal som är juridiskt giltigt. Problematiken ligger i att bevisa att denna överenskommelse faktiskt ägt rum om ni inte skrivit ner det någonstans.

Först och främst tycker jag att du ska prata med din mamma om att du ska få hunden med dig. Det är trots allt din mamma som äger hunden. Se till att ni fyller in en blankett från Jordbruksverkets hemsida om att ett ägarbyte sker och att ni båda undertecknar blanketten. På så sätt har du ett bevis ifall hon skulle vilja ha tillbaka hunden.

Om ni inte kan komma överens om att du ska få hunden kan du väcka talan i domstol om att du ska få äganderätten. Talan väcker du i tingsrätten på den ort du bor på. Det kan givetvis bli svårt att bevisa att du tagit det största ansvaret om hunden, men om du kallar in personer som bevittnat ditt engagemang under alla dessa år finns det en möjlighet att rätten tycker att du bör bli den rättmätiga ägaren. Om du har sparat kvitton från vårdkliniker och för andra inköp till hunden kan du använda dessa som bevis. Om du inte har fysiska kvitton sparade kan du ju alltid testa att kolla på ditt konto på de olika transaktioner som du har gjort.

Om du bara skulle hämta hunden utan din mammas samtycke- är det stöld?

Eftersom din mamma är ägare av hunden kan det ses som stöld om du tar hunden utan hennes samtycke med syfte att behålla den, samt om din mamma lider någon ekonomisk skada av att du tar hunden [8 kap. 1 § BrB]. För stöld kan man dömas till böter eller fängelse och i bedömningen tas det hänsyn till värdet man stulit samt övriga omständigheter. Om du skulle hämta hunden utan din mammas samtycke skulle du alltså kunna dömas till böter, men i bedömningen kommer man ta hänsyn till att du tagit hand om hunden hela ditt liv, att du betalar för dess mat osv.

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den information du givit mig här och utefter den information jag presenterat för dig gör jag en bedömning att du kan gå tillväga på tre olika sätt:

1. Fråga din mamma helt enkelt om du kan få hunden. Med hennes samtycke kan ni göra ett ägarbyte genom att fylla i en blankett från Jordbruksverket.
2. Väck talan i domstol om ett ägarbyte om din mamma vägrar gå med på att du tar hunden. Försök att ordna vittnen som kan styrka att du är den faktiska ägaren eftersom du alltid skött allt. Fixa kvitton och kontoutdrag- Ja, allt som kan hjälpa dig i bevisningen.
3. Sista sättet som jag verkligen inte rekommenderar. Hämta hunden utan din mammas samtycke men då med risken att hon anmäler dig för stöld. I sådana fall kan du få betala böter.

Hoppas mitt svar hjälpte dig. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare