FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt03/07/2017

Fåga om beskattning på gåva.

Hej jag är godman till en kvinna som vill ge sin dotter pengar.

min fråga är får dottern betala skatt då hon bor i Schweiz

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skattefria inkomster
I 8 kap. Inkomstskattelagen (IL) kan du läsa vilka typer av inkomster som är skattefria. Att ta emot en gåva i form av en summa pengar är skattefriitt enligt svensk rätt, se 8 kap. 2 § IL. Vad som däremot gäller i Schweizisk rätt kan jag tyvärr inte svara på.

Att tänka på
Något som kan vara viktigt att tänka på är att när en förälder ger en gåva till sina barn så kan det komma att betraktas som ett förskott på arv. Om förskott på arv står föreskrivet i 6 kap. 1 § Ärvdabalken, läs den här. Om det ska betraktas som förskott på arv så blir det så att summan sedan "räknas bort" från resterande del av arvet.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare