Fadern vill inte ha vårdnaden på grund av konflikter med sitt barn

Hej. Har en 13-åring och delad vårdnad om hen. Fadern vill nu att jag ska ha ensam vårdnad då de har konflikter. Är det rimligt? (Konflikter tänker jag att de flesta har med sina ton-åringar och att lämna vårdnaden om sitt barn känns som ett svek och väldigt drastiskt från förälderns sida). Vem bestämmer ens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är upp till fadern att bestämma om han vill ha vårdnaden om sitt barn eller inte, trots att man föredrar att ha en gemensam vårdnad vid vårdnadstvist. Men dock finns det undantag där domstolen hellre föredrar ensam vårdnad om det är förenligt med barnets bästa enligt 6 kap. 2 a § föräldrabalken.

Vänliga hälsningar,

Ashtar BrikhaRådgivare