Få tillbaka pengalån som inte betalas tillbaka

Hejsan

Har lånat ut pengar till en vän, tyvärr har jag inget bevis och gett dem i handen. Jag har bara hans meddelanden att visar erkännande av hans skyldighet. Vad händer om jag pengarna med våld. Om jag ej kan bevisa att jag har gett pengar då hur kan han bevisa att jag har tagit pengarna med våld!?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Som jag förstår dig har du meddelanden mellan dig och din vän som styrker att du lånat ut pengar till honom. Detta kan fungera som bevis. För att du ska kunna kräva tillbaka pengarna krävs nämligen inget skriftligt skuldebrev eller liknande, utan ett muntligt avtal räcker egentligen. Problemet med muntliga avtal är just att bevisa att de ingåtts, men eftersom du har meddelanden där han, som jag förstår det, bekräftar att han är skyldig dig pengar finns det ju bevis på att det rör sig om ett lån.

Det finns två olika möjligheter för dig att kräva ut pengarna från din kompis. Det ena alternativet är genom ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Du kan läsa mer om det här. Det andra alternativet är genom att väcka talan i domstol. Om detta kan du läsa mer här.

Jag rekommenderar dig inte att ta tillbaka pengarna med våld. Detta eftersom det kan innebära att du begår en brottslig gärning. Brott det skulle kunna röra sig om är självtäkt, som innebär att man olovligen rubbar annans besittning för att taga sig själv rätt. Detta gäller även om den som besitter egendomen t ex har stulit den och således inte har äganderätt därtill. Skulle det inte gå att bevisa att det finns ett lån i bakgrunden (och att pengarna alltså egentligen är dina) men du trots allt tar tillbaka pengarna kan det röra sig om stöld. Är det även våld inblandat kan det röra sig om rån. Jag råder dig därför inte till att ta tillbaka pengarna själv, utan föreslår att du använder någon av de två föreslagna möjligheterna ovan.

Vill du ha vidare hjälp i ditt ärende är du varmt välkommen att maila mig på tora.odin@lawline.seså kan jag ge dig mer information om våra priser och hur vi kan hjälpa dig. Du är självklart också välkommen att ställa en fråga på vår hemsida.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare