Få betalt för uppsägningstiden på lägenhet trots att inget skriftligt avtal finns?

Hej. Min son har haft en inneboende i 1 år. Tyvärr utan skrivet kontrakt. Efter en dispyt dem emellan så flyttade hen dagen efter utan att säga ett ord. Sonen upptäckte det när han kom hem från jobbet. Hur kan vi driva ärendet vidare för att få in de 3 månadshyrorna han har under uppsägningstiden.? Hen har fått nyttja allt i lägenheten förutom egen säng,egen mat etc. Men alla husgeråd, mm har min son stått för.

Mvh Mia Andersson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du påpekar i texten så är det problematiskt med att det inte finns något kontrakt mellan din son och hans inneboende. Detta innebär dock inte att avtalet i sig är ogiltigt men blir svårare att bevisa vid en eventuell tvist som nu har uppstått. Jag vet dock inte om personen har tänkt att betala för de kommande månaderna. Om vi antar att personen inte har tänkt att göra det så finns det några olika vägar att gå vidare på.

För att kräva ut de månadshyror som ni vill ha finns det tre olika möjligheter:

1.Om fakturan är förfallen kan ni vända er till Kronofogdemyndigheten (KFM) som efter er ansökan, som kostar 300 kr som ni kan kräva av hon som vägrar betala, kan utfärda ett betalningsföreläggande. Efter betalningsföreläggandet är utfärdat kan ni ansöka om verkställighet vilket innebär att KFM börjar undersöka vilka möjligheter som finns för er att få betalt. Mer info om detta finns på KFM hemsida: https://www.kronofogden.se/Ansokningar.html

2.Ni tar din sons inneboende inför domstol genom en fullgörelsetalan där ni kräver att hon ska betala skulden till er. Detta kan dock bli väldigt dyrt om ni anlitar ombud osv. Ni vänder er då till er lokala tingsrätt, mer info finns på deras hemsida: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

3.Ni försöker samtala med personen och lösa det på ett sätt som inte innefattar domstol eller KFM och löser det. Verkar dock inte troligt med tanke på din berättelse.

Jag råder er att i första hand prata med personen som varit inneboende och i sista hand ta det till domstol. Vid domstols vägen bör ni prata med en verksam jurist för att hjälpa er med att bevisa det muntliga hyresavtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare