Ex-make vägrar hämta upp sina saker

Hej,

Mitt ex friade till mig 31/12 - 2019. Jag sa ja. En månad senare är han otrogen och jag gör då slut med honom. Han har saker kvar hos mig, så som kläder och tvspel (jag har inget kvar hos honom). Har bett honom hämta detta under 2 veckors tid nu men han vägrar och menar att jag skall åka och möta honom halvvägs med hans saker något jag inte vill göra. Dels för att det är hans saker och dels för att han är orsaken till att vår relation tagit slut. Vad har jag rätt att göra med hans saker han vägrar hämta? Vill inte ha dessa liggandes här utan vill kunna gå vidare med mitt liv utan ett spår utav honom i det.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Dina rättigheter och skyldigheter regleras i det här fallet i 8 och 10 kap. brottsbalken. Vill du följa med i lagrummen får du gärna klicka på länkarna eller söka upp de på nätet!

Ex-maken vägrar hämta upp sina saker

Det är beklagligt att ditt ex vägrar hämta upp sina saker, dock är det viktigt att poängtera att det han lämnat kvar fortfarande är hans saker. Det betyder att du tyvärr inte har rätt att förfoga över det han lämnat kvar hur som helst, t.ex. genom att slänga bort det. Det brottet du riskerar att begå om du slänger sakerna är olovligt förfogande enligt 10 kap. 4 § brottsbalken. Ett annat exempel är att du skulle lämna sakerna på en annan plats utan hans tillstånd, då blir brottet egenmäktigt förfarande aktuellt enligt 8 kap. 8 § brottsbalken.

Detta betyder dock inte att ditt ex har rätt att vägra att hämta upp sina saker. Precis på samma sätt som du inte får flytta hans saker utan tillåtelse får ditt ex inte heller lämna kvar sina saker utan tillåtelse. Han kan därför riskera att göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande genom att ta upp plats i din bostad utan din tillåtelse.

Möta varandra halvvägs?

Du har ingen skyldighet att möta upp ditt ex halvvägs utan det är något du får bestämma själv om du vill göra. Här kan det dock vara värt att komma ihåg att ditt ex har en skyldighet att hämta upp sina saker, varför han inte kan vägra att åka till dig för att hämta upp sakerna så länge du håller allt tillgängligt för hämtning.

Ansök om handräckning

Ett av de medlen du kan ta till är att ansöka om s.k. handräckning hos kronofogden. En sådan ansökan innebär att kronofogden förelägger ditt ex att hämta upp sakerna som lämnats. Beslutet som kronofogden sedan tar om handräckning kan leda till att ditt ex blir skyldig att snarast hämta sina saker. Denna ansökan gör du genom att fylla i en blankett på kronofogdens hemsida. Själva ansökan kostar 300kr, du kan dock begära att få ersättning för kostnaden i din ansökan.

Sammanfattning

Du har alltså en begränsad rätt till vad som får göras med sakerna som ditt ex lämnat kvar. Allting måste hållas tillgängligt för upphämtning. Ni har möjlighet att bestämma själva hur det ska ske men det finns ingen skyldighet för dig att gå längre än att hålla sakerna tillgängliga för upphämtning hos dig. Om ditt ex fortfarande skulle vägra att hämta upp sakerna kan du ansöka om handräckning hos kronofogden för att försöka snabba på processen.

Med vänliga hälsningar,

Sohail NiknejadRådgivare