Ersättningsskyldig om man råkar ha sönder annans egendom?

Hej!

En väninna till mig var på fest och satte sig hastigt i en annan persons säng. Sängen i fråga gick itu vid stommen. Ägaren av sängen såg inte händelsen men vill nu att hon betalar fullpris för sängen. Är hon skyldig att betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skadestånd finns i skadeståndslagen (SKL). En skada på sängen är en s.k. sakskada. En person som har orsakat en sakskada är ersättningsskyldig om personen har agerat uppsåtligen eller vårdslöst (2 kap. 1 § SKL). Personen ska alltså ha vållat skadan avsiktligen eller genom att ha varit oaktsam. Om sängen gick sönder för att personen varit oförsiktig kan skadeståndsskyldighet inträda, men om det däremot är fråga om en ren olyckshändelse behöver personen inte betala. Skulle det vara så att personen har varit slarvig och därmed anses vara ansvarig för att ersätta skadan, ska skadeståndets storlek motsvara värdet på den förstörda egendomen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare