Ersättning vid skada orsakat av en katt

Hej! Jag har två katter som jag släpper ut utomhus. En grannkatt har sen ca ett år tillbaka attackerat mina regelbundet. Vi har t.o.m. fångat det på kamera ett antal gånger, att vår katt lägger sig i underläge för att visa att han inte vill bråka och att den andra katten attackerar ändå. Detta har lett till många veterinärbesök för vår del. Jag pratade med ägarna till katten för ett år sen. Nu när katten ännu en gång attackerat min pratade jag med dem igen, de hade inte gjort något för att försöka minska skadan deras katt orsakat (inte ens klippa klorna). Har läst tillsynslagen men undrar ifall jag kan kräva skadestånd av ägarna nästa gång detta händer? Då de vet om att deras katt attackerar och t.o.m. erkänt att de har sett att det enbart är deras katt som attackerar men ändå inte gör något åt saken. Vi har bl.a. behövt ta ledigt från jobbet samt stå för många veterinärbesök pga denna katt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om tillsyn över hundar och katter (LthK) och skadeståndslagen (SkL) är tillämplig på er situation.

Ni kan få skadestånd av ägarna till katten, förutsatt att vissa förutsättningar är uppfyllda.

Ägare till en katt har ett ansvar att utöva tillsyn över katten och har också skyldighet att förebygga att katten orsaka skador eller avsevärda olägenheter (1 § LthK). Att låta sin katt fritt röra sig utomhus utan uppsikt borde inte anses vara en brist i tillsynsplikten. Dock har ägarna i ert fall inte vidtagit några åtgärder trots ni har upplyst ägarna om skadan deras katt har orsakat, vilket kan anses vara en brist i deras tillsynsplikt.

Den som uppsåtligen (med avsikt) eller på grund av vårdslöshet (vårdslöshet innebär att man är oaktsam/slarvig) orsakar personskada eller sakskada ska ersätta den skadan (1 kap. 2 § SkL). Med hänsyn till omständigheterna i ert fall (skadan har uppstått upprepade gånger och ni har upplyst ägaren om problemet) har kattens ägare antagligen brustit i sin tillsynsplikt över katten och därmed borde ägaren anses ha agerat vårdslöst (ägaren har inte vidtagit några åtgärder trots att hen hade kunskap om kattens beteende). Ni måste kunna bevisa att det just var deras katt som orsakade skadan.

Slutsats

Ni kan kräva skadestånd av kattägaren förutsatt att kattägaren har agerat vårdslöst och därmed orsakat skadan (och att ni kan bevisa detta). Ni kan i sådana fall få ersättning för veterinärkostnaderna och annan kostnad till följd av skadan (exempelvis inkomstförlust) (5 kap. 7 § SkL).

Jag hoppas ni fick svar på er fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist, https://lawline.se/boka.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare