Ersättning för misslyckad operation sedan barndomen

Gick igenom en gråstarrögonoperation som barn vilket inte genomfördes som det skulle göras. Jag fick veta detta bara för något år sedan när jag sökte hjälp till att kunna "kamoflera" den bleka och förminskade iris. Vart riktigt upprörd för jag har inget annat hört än att det är grönstarr jag har och därför inte ser något. Jag sökte då ersättning genom Patientförsäkringen men den täcker inte p g a att den fanns inte när operationen genomfördes. Eftersom jag inget ser så "tillbaka bildas" ögat så idag är ögat mindre och blekare än det friska ögat, Jag har också en kronisk inflammation/infektion (kommer inte ihåg vilket) i ögat,

Min undran är ....har jag någon chans till upprättelse, en ekonomisk ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det stämmer att du inte kan få något från patientförsäkringen om den inte fanns vid operationen. Du kan inte heller få något allmänt skadestånd, eftersom sådant preskriberas efter 10 år (2 § preskriptionslagen). Jag kan därmed tyvärr inte se något sätt för dig att ha rätt till ersättning för din misslyckade operation i barndomen.

Däremot ger staten ibland ersättning ex gratia (av nåd), alltså en frivillig ersättning från statens sida. Detta kan man ansöka om hos valfri myndighet och det finns ingen bestämd myndighet i ditt fall, som t.ex. Steriliseringsersättningsnämnden för de som tvångssteriliserades under folkhemstiden (Skr. 2000/01:73). Du kan förslagsvis skriva till landstinget i det län där operationen utfördes och se vad det finns för möjligheter.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång du har en juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare