FrågaFAMILJERÄTTAdoption10/04/2018

Erkänns thailändsk adoption i Sverige?

Jag, svensk medborgare 65 år, är sedan många år bosatt i Thailand. Jag är gift (i Thailand) med en thailändsk medborgare.

Min hustrus biologiska dotter, thailändsk medborgare 22 år, har jag i praktiken haft vårdnad om sedan hon var åtta år. Numera är hon även i juridisk mening (åtminstone i Thailand) min dotter.

På hennes eget initiativ står jag som fader i hennes papper och hon bär mitt svenska efternamn. Denna förändring skedde genom en ganska enkel process för bara några år sedan. Hennes myndighetsdag väntades in för att det hela blev så mycket enklare, snabbare och billigare då. Jag och dottern skrev under vår vilja, hennes biologiska far (thailändsk medborgare) skrev under sitt medgivande och därefter behövdes bara ett enkelt myndighetsbeslut.

Nu är då frågan: Är min thailändska dotter enligt svensk lag min dotter?

Jag frågar för att jag, om nödvändigt, vill försöka stärka hennes situation efter min död. Alltså - ärver hon "automatiskt" min kvarlåtenskap i Thailand och även i Sverige i egenskap av bröstarvinge?

Jag har skrivit ett testamente, men det finns potentiella situationer där det inte hjälper. T ex om jag avlider före min bror som saknar bröstarvingar. Om han inte skrivit testamente delar väl vår avlidna systers barn på ena hälften av hans kvarlåtenskap medan min dotter i ett normalfall skulle ärva "min" hälft? Kommer det att ske eller måste något göras åt min dotters legala status i Sverige för att säkra hennes arvsrätt i t ex en sådan situation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer inledningsvis att ge ett kort sammanfattande svar på din fråga för att sedan mer utförligt beskriva vad som gäller. Längst ned finner du kontaktuppgifter till mig om du har några frågor angående svaret.

Sammanfattande svar på din fråga

En adoption som gjort på korrekt sätt i Thailand är fullt giltig i Sverige. Din adoptivdotter likställs därmed, enligt svensk rätt och såvitt jag förstår även enligt thailändsk rätt, med en biologisk dotter till dig och några ytterligare åtgärder krävs inte för att tillförsäkra henne sådana rättigheter som följer av förhållandet förälder-barn.

Är min thailändska dotter enligt svensk lag min dotter?

Jag uppfattar det som, och förutsätter, att den process du beskriver uppfyller de krav som krävs för att utgöra en giltig adoption enligt thailändsk lagstiftning. I och med att du länge varit stadigvarande bosatt i Thailand anses du, såväl nu som vid tidpunkten för adoptionen, ha din hemvist där. Därmed gäller att att myndighetsbeslut om adoption som meddelats i Thailand också är giltigt i Sverige. Din thailändska dotter är alltså din adoptivdotter även enligt svensk lag. (3 § lagen om internationella rättsförhållanden rörande adoption)

Är svensk eller thailändsk lag tillämplig i arvsfrågor?

När det gäller arvsfrågor i internationella sammanhang måste en först och främst ta ställning till vilket lands lagstiftning som ska tillämpas. Det är i allmänhet domstolarna i det land där den avlidne hade sin hemvist som är behörig att fatta beslut om arv och det är också det landets lagstiftning som är tillämplig. Förutsatt att du vid din död fortfarande har din hemvist och starkaste koppling till Thailand säger alltså de regler som gäller i Sverige att Thailändsk lag ska tillämpas. Skulle du hellre vilja att svensk lag tillämpas kan detta bestämmas genom testamente. Som huvudregel är behörigt lands lag tillämplig på arvet i dess helhet, oavsett i vilket land egendomen finns. I och med att Thailand inte är ett EU-land kan svenska domstolar ändå vara behöriga att pröva arvsfrågor förutsatt att du vid din död har egendom i Sverige som ingår i kvarlåtenskapen. (artikel 4, 10, 21 & 22 EU:s arvsförordning)

Sammanfattningsvis säger alltså de regler som gäller i Sverige att thailändsk lag ska tillämpas vid ett framtida arvsskifte. Vad de thailändska reglerna säger har jag tyvärr inte kunskap om, men jag har svårt att tänka mig att thailändska regler inte skulle vara tillämpliga vid din bortgång i och med att det är där du har din hemvist och starkaste koppling. Vill du ha närmre information om vad de thailändska regelverket säger råder jag dig att kontakta de nationella myndigheterna.

Ärver hon "automatiskt" min kvarlåtenskap i Thailand och även i Sverige i egenskap av bröstarvinge?

Som framkommit ovan kan, beroende på vad de thailändska reglerna säger, thailändsk lag vara tillämplig på all din framtida kvarlåtenskap – såväl den som finns i Thailand som den som finns i Sverige.

Svenska regler

Skulle de svenska reglerna enligt ovan tillämpas gäller att din adoptivdotter har jämställs med en bröstarvinge (4 § lagen om internationella rättsförhållanden rörande adoption, 4 kap 8 § föräldrabalken). De svenska reglerna säger därmed att din kvarlåtenskap i första hand skulle tillfalla din fru och därefter din adoptivdotter.

Thailändska regler

Återigen råder jag dig att vända dig till thailändska källor för att få full klarhet i vad som gäller i thailändsk rätt. Vad jag förstår gäller dock att adoptivbarn jämställs med biologiska barn även i Thailand (section 1598/28 civil code), samt att din dotter och fru vid din bortgång skulle få dela lika på din kvarlåtenskap (section 1629 & section 1635 civil code).

Testamentets påverkan

I såväl Sverige som Thailand kan kvarlåtenskap fördelas i enlighet med ett korrekt upprättat testamente istället för enligt lagens arvsordning. Under förutsättning att du testamenterar allt till din dotter kommer hon alltså att bli berättigad hela din kvarlåtenskap.

Hur fördelas din brors kvarlåtenskap i en situation där han du avlidit före honom?

Jag utgår från att din bror är och vid sin död kommer vara bosatt i Sverige. Därmed tillämpas svensk lag vid fördelning av hans kvarlåtenskap.

Förutsatt att din bror vid sin bortgång är ogift och saknar bröstarvingar tar i första hand era föräldrar arvet. Är bara en eller ingen av dessa i livet vid den aktuella tidpunkten kommer den avlidne förälderns del av arvet istället att fördelas lika mellan din syster och dig. Under premisserna att ingen av er är i livet kommer den del som skulle tillfallit din syster att delas lika mellan hennes barn och den del som skulle tillfallit gå till din adoptivdotter istället – detta oberoende av om hon bor i Sverige eller Thailand. (1 kap 3 §, 2 kap 1-2 §, 3 kap 1 § ärvdabalken)

Måste något göras åt min dotters legala status i Sverige för att säkra hennes arvsrätt?

Som framgått ovan är din dotter att anse som din dotter i såväl Thailand som Sverige. Hon har alltså samma arvsrätt som ett biologiskt barn till dig hade haft – inga vidare åtgärder krävs avseende hennes legala status.

Hoppas du fått klarhet i dina funderingar även om jag tyvärr inte kunnat ge ett fullständigt svar angående vad som gäller enligt thailändsk rätt. Du når mig på malin.gustavsson@lawline.se om något känns oklart och behöver redas ut.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare